OFERTA TURYSTYCZNA. ZWIEDZAJ ŻUŁAWY Z ŻUŁAWSKĄ KOLEJĄ DOJAZDOWĄ

mapa-NDGWypoczywacie na Mierzei Wiślanej i nie macie pomysłu na weekend? Zapraszamy na wycieczkę do Nowego Dworu Gdańskiego! W każdą sobotę i niedzielę wakacji uruchamiamy bezpośrednie pociągi łączące Jantar, Junoszyno i Stegnę z Nowym Dworem Gdańskim oraz gwarantujemy połączenie powrotne. Trasa pociągu między Stegną, a Nowym Dworem Gdańskim wiedzie przez Rybinę, Tujsk oraz Cyganek.
ROZKŁAD JAZDY  (pociągi kursują w soboty, niedziele i święta w terminie 25 czerwiec – 3 wrzesień 2016): 
STACJA
ODJAZD
      ODJAZD
Jantar
11:50
16:20
Jantar Port
11:53
16:23
Jantar Młyn
11:57
16:27
Junoszyno
12:04
16:34
Stegna Gdańska
12:20
16:50
Rybina
12:32
17:02
Tujsk
12:43
17:13
Cyganek
12:53
17:23
Nowy Dwór Gdański
13:05
17:35
STACJA
ODJAZD
      ODJAZD
Nowy Dwór Gdański
10:30
15:00
Cyganek
10:43
15:13
Tujsk
10:55
15:25
Rybina
11:04
15:34
Stegna Gdańska
11:20
15:50
Junoszyno
11:30
16:00
Jantar Młyn
11:37
16:07
Jantar Port
11:41
16:11
Jantar
11:44
16:14
Nowy Dwór Gdański – samo serce Żuław, miasto powiatowe położone nad rzeką Tugą. To własnie tutaj znajduje się baza i zaplecze techniczne naszej kolei. Zapraszamy na stację kolei wąskotorowej przy ul. Dworcowej 29 – po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu nasz pracownik chętnie oprowadzi Państwa po terenie stacji. Obowiązkowym punktem wizyty w mieście jest również Żuławski Park Historyczny. Spacerując przez centrum możemy również natrafić m.in. na jedną z pierwszych w Europie konstrukcji żelbetonowych – wieżę ciśnień z 1909 roku, zabytkowy most zwodzony z 1936 roku czy spichlerz nad Tugą z 1878 roku. W czasie spaceru po mieście polecamy również odwiedzić Restaurację Joker, która serwuje pyszne potrawy przygotowywane z pasją.
Cyganek – pierwszy przystanek na trasie kolei wąskotorowej za Nowym Dworem Gdańskim w kierunku północnym. Cyganek – zwyczajowo nazywano tak osadę na lewym brzegu rzeki Tugi, z prawej strony zwanej Żelichowo. Już od czasów mennonitów mieścił się tutaj Cmentarz Jedenastu Wsi, gdzie grzebano zmarłych, często różnych wyznań z okolicznych wiosek. W XIII wieku powstał w Cyganku kościół katolicki, typowy dla regionu Żuław wiejski kościół gotycki. Na szczęście przetrwał on do dzisiaj. Świątynia służby obecnie wiernym kościoła greko-katolickiego. W miejscu dawnego cmentarza mennonickiego funkcjonuje lapidarium – zbiór kamieni nagrobnych z całych Żuław, stanowiące filię Muzeum Żuławskiego, prowadzonego przez Klub Nowodworski.
Oprócz kościoła greko-katolickiego, ze wspaniałym, zabytkowym wyposażeniem oraz lapidarium, w Cyganku można zwiedzać zrekonstruowany dom podcieniowy Pana Marka Opitza. Cyganek jest celem podróży licznych grup turystycznych. Poza zwiedzaniem urokliwego zakątka w zakolu Tugi, można skorzystać z bogatej oferty kulturalnej domu podcieniowego, m.in. warsztatów serowarstwa lub piwowarstwa. O wszystkich ciekawych wydarzeniach informuje Kalendarz Żuławski.
Rybina – na trasie Żuławskiej Kolei Dojazdowej znajduje się do dzisiaj czynny wyjątkowy zabytek hydrotechniczny. Między miejscowościami Świerznica i Rybina zbudowano w latach 1905-1906, w ciągu linii Stegna – Nowy Dwór Gdański kolejowy most obrotowy na rzece Szkarpawie. Imponująca konstrukcja składa się z przęsła obrotowego o długości 37,5 m, wspartego na środkowym filarze głównym oraz krótszego przęsła stałego, opartego na filarze dodatkowym i jednym z przyczółków. Długość mostu wynosi łącznie 43,5 m. Mechanizm podnoszenia i obracania mostu zamontowano na środkowym filarze. W pozycji „dla kolei” most jest wciągnięty na poduszki na przyczółku południowym i filarze północnym. Na filarze głównym wsunięty jest ponadto w dwie dodatkowe poduszki. Dzięki temu odprężone jest główne łożysko, zwane królewskim. Dodatkowym zabezpieczeniem jest rygiel, o budowie podobnej do rygla w obrotnicy (spotykanej jeszcze w niektórych w parowozowniach). Dla obrócenia mostu należy opuścić go z poduszek, by most oparł się całym ciężarem na łożysku królewskim. Wówczas możliwy jest obrót, realizowany systemem kół zębatych. Za „napęd” służy dwóch zwrotniczych, którzy wielkim kluczem wykonują dwanaście obrotów. Przy zabezpieczaniu mostu w pozycji „dla żeglugi” ponownie musi zostać on wciągnięty na poduszki. Unikalna budowla z 1906 r. wciąż jest obsługiwana zgodnie ze sztuką z początku ubiegłego stulecia!
Po likwidacji w 1996 r. Gdańskich Kolei Dojazdowych most wpisano do rejestru zabytków. Na szczęście przetrwał okres zawieszonych przewozów bez większego uszczerbku. Przez chwilę, gdy remontowano zwodzone mosty drogowe w Rybinie, służył za tymczasową kładkę dla pieszych. Poza tym, most jest stale doglądany przez mieszkańców tak Rybiny jak i Świerznicy, bo stanowi jeden z elementów lokalnej tożsamości, niestety częściej doceniany przez przyjezdnych niż mieszkańców Żuław.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych użytkujące unikalny zabytek, uzyskało w 2014 r. dotację Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na wykonanie ekspertyzy mostu wraz z elementami projektu budowlanego.
 Przypominamy, że bilety na pociągi Żuławskiej Kolei Dojazdowej można kupić u obsługi pociągu, za pośrednictwem aplikacji na telefon komórkowy moBILET oraz przez strony www.kolejzulawska.pl i www.e-podroznik.pl. Cena biletu normalnego z Jantaru do Nowego Dworu Gdańskiego wynosi 12 zł w jedną stronę, natomiast ze Stegny do Nowego Dworu Gdańskiego 6 zł w jedną stronę. Honorujemy wszystkie ulgi ustawowe w tym te najpopularniejsze: dla dzieci i młodzieży powyżej 4 roku życia (37% zniżki), dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny (37% zniżki), dla studentów (51% zniżki). Dzieci do lat 4 podróżują bezpłatnie pod opieką osoby dorosłej.
http://miastonowydwor.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *